Orbán Béla:

 

Sabbath Emor

Elhangzott a SÓFÁR Jesua HaMassiah-ban hívő Közösség szombati istentiszteletén

2009.05.09.

 

Ezen a héten Sabbath Emor van, elérkeztünk Mózes 3. könyvének a 21. fejezetének 1. versével kezdődő heti szakaszhoz, és az első mondatban benne van az emor szó, ’szólj’: „1. Szóla ismét az Úr Mózesnek: Szólj a papoknak, Áron fiainak, és mondd meg nékik: Senki közülük meg ne fertőztesse magát halottal az ő népe között.”

Ez a heti szakasz számunkra megint egy nagy kérdést tesz fel, hogy nekünk mi közünk ahhoz, hogy az Ószövetség idején a papok hogy éltek.  Mi már hívők vagyunk, keresztények vagyunk, krisztusiak vagyunk. Azonnal jönnek ezek a válaszok, s ezek mind elhatárolódások, semmi közünk az Ószövetséghez. Szeretném, ha ma is leleplezés lenne, hogy mennyire fontos akár ez a törvény, amit itt Isten adott a választott nép papságának, ahogy itt olvastam, hogy szólt az Úr. Tehát nem maguknak építettek fel egy rendet, hanem Isten akaratából, hogy hogyan kell működni a papságnak. Erre keresünk ma választ. Az előző héten beszéltünk arról, hogy Isten magát a népet szólította meg. S az előző heti szakasz vége, hogy „legyetek szentek, mert én az Úr szent vagyok, aki kiválasztottalak a népek közül, hogy enyémek legyetek.” Először a népet szentelte meg, szólította meg, hogy legyenek szentek, és második lépésben a papságot. S a papi renden belül nem az általános papságot szólította meg, hanem a kohenitákat. Azokat a levitákat, akik az oltárnál benn szolgáltak, illetve későbbiekben a főpapnak is szólnak utasítások. Oltár ma is van, templom ma is van, akkor van papság, van szolgálat is.

Későbbiekben, amikor előveszem Ezékiel könyvét, ugyanazt a rendet adja a leendő templomra és a leendő szolgáló, kohenita papoknak. Rá kell döbbennünk arra, hogy ez nekünk szól, annak a királyi papságnak, amelyik Jesuah HaMassiah által immár papként kell, hogy szolgáljon. Hiszen minden újjászületett ember Jesuah HaMassiah által már pap. Tehát jó, hogyha odafigyelünk arra, hogy mi volt a kohenita, papi rend. Nem szabad elzárkóznunk a törvényektől, mert ezek megmutatják, hogy ma hogyan kell élni a mai papságnak. Isten hívta el a papságot szolgálatra. Ugyanezt teszi ma is, hiszen szellemi az elhívás, nem valami munkahelykeresés. Amit olvasok most, talán meglepő, de minden szava érvényes:

1. Szóla ismét az Úr Mózesnek: Szólj a papoknak, Áron fiainak, és mondd meg nékik: Senki közülük meg ne fertőztesse magát halottal az ő népe között; 2. hanem ha a hozzá legközelebb álló vérrokonával: anyjával, atyjával, fiával, leányával és fiútestvérével, 3. Vagy a hozzá legközelebb álló hajadon leánytestvérével, a ki még nem ment férjhez: ezt megérintheti.”

 Halottal ne foglalkozzon, ne érintse meg. Ismerjük-e mai kohenitaként ezt a parancsát Istennek? Ő mondja, legyetek szentek, mert én szent vagyok. A szentségben nem lehet holt dolgokkal találkozni. Isten a mai papságnak ugyanezt adja: holt dolgokkal ne legyen kapcsolatunk. Akár a mai napot megnézhetem, hogy hány holt dologgal foglalkoztam. Mennyi holt beszédünk van! Mennyi holt dologgal érintkezünk ebben a világban! A szószékeken ne beszéljen filozófiáról, vagy Ady-t ne idézze! Nem azért mert nem szeretem a filozófiát, vagy mert Ady nem volt egy jó költő, hanem azért, mert nem oda való! Holt dolgok. Nekünk az élő dolgokról kell beszélnünk, Krisztus bizonyságáról. Ne érintkezzen, válasszuk el a profánt a szenttől. Isten Igéjéhez ne tapadjon mindenféle holt dolog. A mi életünkben is azt akarja Isten, hogy minden holt dologtól tisztuljunk meg, szabaduljunk meg. Ha Istent szolgálod, nem lehet holt dolgokkal kapcsolatod. Ha levita vagy, kohenita vagy, aki Isten oltáránál szolgál, akár család papjaként, akármilyen minőségben, holt dolgokhoz nem lehet közöd. Nézz szét, hogy mennyi holt dolog van a lakásodban. Nézd meg, hogy mennyi holt időt pocsékolunk el naponta. Istennek minden perce, amit adott nekünk, ajándék az életünkben. Mennyi holt cselekedetünk van! S megmagyarázzuk. Ne legyen holt dologhoz közöd, kivéve, amit itt felsorol, akikkel közvetlen kapcsolatban van a pap, ott lehet. Például el kell viselned a gyermeked holt dolgait, mert melletted van. Idegentől ne fogadj el soha semmit, ami holt, ami nem életre visz, s nem krisztusi.

Azonban itt, amikor a koheniták házasságáról rendelkezik Isten, akkor olvasom, hogy kit vehet el: „7. Parázna és megszeplősített asszonyt el ne vegyenek, se olyan asszonyt, a ki elűzetett az ő férjétől, el ne vegyenek; mert a pap az ő Istenének van szentelve. 8. Te is szentnek tartsad őt, mert Istenednek kenyerét ő áldozza: szent legyen azért előtted, mert szent vagyok én, az Úr, a ti megszentelőtök. 9. hogyha valamely papnak leánya vetemedik paráznaságra, megszentségteleníti az ő atyját, azért tűzzel égettessék meg.

Igen kemények ezek a törvények, mégis el kell mondanom, hogy miért fontos ez. Azért, mert a koheniták magával Istennel találkoznak, közvetlenül a Szenttel érintkezik. Ezért ma is lényeges, hogy kivel lehetnek egy szellemi közösségben. Ki a betakarása, hiszen a betakarási rendet is kiábrázolja ez a törvény előttünk. Aki egy közösségben él valakivel, azzal egy is. S ha valaki olyan házasságban él, ahol a másik más szellemiség uralma alatt van, vallásos, vagy hitetlen szellemiség, ez kizárja, hogy valaha is szolgáljak úgy, hogy Isten elé mehessek, mindaddig, amíg nem vagyunk mindketten a megszentelődés állapotában. Nincs felemás iga! Nem mehetek szolgálni, amíg nincs rendezve a házasságom, amíg a család nincs egy szellemi egységben, mert én Istennel találkozom, és viszem oda azt a nem szent dolgot, akivel én közösségben vagyok. Isten azt kívánja, hogy minden egyes szolgálónak legyen egységes a saját otthoni temploma, a házasság és természetesen benne a gyermek. Annyira komolyan veszi Isten a 9. versben olvashatjuk: ha egy papnak a lánya vetemedik paráznaságra, megszentségteleníti az ő atyját, és tűzzel égettessék meg. Hogy mennyire fontos az egység, akivel szentségben eggyé kell lennem, az bizonyítja, hogy Isten tiltja az elégetést, a hamvasztást, itt pedig parancsba adja. Égettessék meg! De miért? Azért, mert az, aki egységben volt az apjával, egy szellemben volt az apja betakarásában, alárendeltségében, és parázna lesz, az tudatosan megszentségteleníti az apját, megszentségteleníti az apa és Isten közötti viszonyt. S aki Istennel szembe megy, Isten ellen megy, ott Isten ítél. Ez az égetés akár ma is működhet, nem fizikai módon. Ha valaki elhagyja a Szentet, akár a kárhozatot is elszenvedheti, ha tudatos. A pap lánya láthatta a papnak a szolgálatát, tudja mi a feladata, szentből a szentségtelen felé haladni, ugyanaz, mint az engedetlenség, ugyanaz, mint ítéletet, kárhozatot hozni valakinek a maga fejére. Isten nagyon komolyan veszi, hogyha valaki Vele közösségben van, az nem lehet olyan emberrel közösségben, aki szándékosan Isten ellen, a Szent ellen lázad, hiszen a paráznaság nem más. Nagyon komolyak ezek a feltételei Istennek. 

A főpapi szolgálattal folytatom: „10. a ki pedig főpap az ő atyjafiai között, a kinek fejére töltötték a kenetnek olaját, és a kit felavattak az ő szolgálatára, hogy a szent ruhákba felöltözzék: fejét meg ne meztelenítse, se ruháit meg ne szaggassa, 11. és semmiféle holttesthez be ne menjen: atyjával és anyjával se fertőztesse meg magát. 12. És a szenthelyből ki ne menjen, hogy az ő Istenének szenthelyét meg ne szentségtelenítse, mert korona, az ő Istenének kenet-olaja van ő rajta. Én vagyok az Úr. 13. Hajadont vegyen feleségül. 14. Özvegyet, elűzöttet, megszeplősítettet, paráznát: ilyeneket el ne vegyen, hanem hajadont vegyen feleségül az ő népe közül, 15. hogy meg ne fertőztesse az ő magzatát az ő népe között; mert én, az Úr vagyok az ő megszentelője.” A főpapról szól. Ma a zsidóságon belül nincs főpap. Templom sincs, de ez a törvény ma is érvényes. Nekünk van főpapunk. Istennek Ő is engedelmes volt, Istennek engedelmeskedve a Golgotán meghalt. Engedelmes volt még ennek a törvénynek is. A főpap törvénye Övé, Jesua HaMassiah-é. Az Ő fején van annak a kenetnek az olaja, amit a Messiás szó fed, Felkent, Messiás. Vajon hogyan éli meg Jesua HaMassiah ezt a törvényt? Hajadont vegyen el feleségül. Igen. Meg kellene érteni, hogy Krisztus Testét úgy kellene hívni, hogy hajadon, mert a vőlegény a felkent Király. Ő az! De nagyon komoly Istennek a parancsa. Hajadont vegyen el, özvegyet, elűzöttet és egyebet, megszeplősítettet, paráznát, el ne vegyen. Ez Jesua HaMassiah-ra vonatkozik, hiszen Ő semmit nem tesz az Atya akarata nélkül. S hogy nézünk mi ki, akik azt mondjuk, hogy a Főpap menyasszonya vagyunk? Értsük meg, özvegyet nem lehet elvenni! Elveszítetted az egyházadat? Özvegy vagy és odamész Krisztushoz, hogy az Övé vagyok? Özvegy vagy, nem lehet! Elűzött? Idáig voltam ilyen, olyan, a világnak sem kellettem, most Krisztus menyasszonya leszek! Nem lehet! Megszeplősített? Hány, de hány szeplő van rajtunk! Megszeplősített nem lehet! Nem Krisztus Testének a tagja ilyen! Parázna! Szintén nem! Ki lesz Krisztus menyasszonya, aki ezeknek az előírásoknak megfelel? Mindaddig, amíg újjá nem születik valaki, senki nem lehet! Ahhoz, hogy újra szüzek, hajadonok legyünk Krisztus Testében, újra érintetlenek legyünk, mindentől megtisztultak, ehhez újjá kell születni. Nem elég a megtérés. Nem a szégyentől és a félelemtől kell Krisztusnak odaadni az életemet, hanem újjá kell születni, hogy tisztán kimondhassam, menyasszony lehetek! Menyasszony lehetek, mert Jesua HaMassiah-ra ma is érvényes ez a parancs, hogy csak szenttel, tisztával találkozhat. Az újjászületés az alap, különben nem lehetsz Jesua HaMassiah-nak a menyasszonya. Nem lehetsz Krisztus Testének a tagja. Újjászülettél-e, ez a kérdés, mert Isten parancsba adta. A Főpapnak csak hajadon lehet a menyasszonya, aki valóban tiszta, aki várja a vőlegényt. Nem lehet, hogy csak valakit beveszek élettársnak. Nagyon komoly a főpap törvénye. Csak tiszta! Tiszták vagyunk-e, és újjászülettünk-e? Vagy csak egy vallásos életet élek, vagy rosszabb esetben eljegyeztem magam, mint egy apáca? Ez a törvény ma is érvényes. Ne osztogassuk az üdvösséget és a Krisztus Testében a testvéri rangokat! Ha valaki özvegy, elűzött, megszeplősített és parázna, s ennek a jeleit hordozza magában, a fájdalmait, a jegyeit, a nyomait, először vidd a Szabadítóhoz. Vidd el, hogy megtisztuljon és újjászülessen. Isten maga volt Jesua HaMassiah megszentelője, aki felkente, hogy csak a megszentelttel, újjászületettel találkozhasson.

Ebben a törvényben 3 Mózes 21:10 „Aki pedig főpap atyja fiai között, akinek a fejére töltötték a kenetnek az olaját, és akit felavattak az ő szolgálatára, a szent ruhákba öltözzék: a fejét meg ne meztelenítse, a ruháit meg ne szaggassa.” A ruha megszaggatása mindig a gyász jele volt. A zsidóságnál ma is érvényes, hogy a szidó embernek a fején mindig van egy kalap vagy egy kipa. Fordítva működik. Nem értik meg sokan, hogy a zsidóságnál jelen pillanatban csak annyit jelent, és nem is bibliai kötelesség, hogy zsidó vagyok. A másságát, a zsidóságát büszkén megvallva, a kipát feltette a fejére. Mégis, amikor egy keresztény templomba bemegyünk, vedd le a fejedről a sapkát. Szintén az elválás? Miért van ez? Meg kellene érteni a miérteket! Azért vedd le a sapkádat, mert nem te vagy a főpap. A sapka hordozója a főpap. S amikor ember felveszi a papi sapkát, az annyit jelent, hogy ő főpap. Nincs továbbá főpap, mert egyetlen egy Főpap van, egy valaki hordozhatja a felkenetés koronáját, és a sapkát, maga Jesua HaMassiah. Ezért kell levenni Isten jelenlétében a sapkát. Ma már egy Valaki hordozhatja. A zsidóság nem azért hordja, hogy papot játsszon. Ne tévesszük össze a sapkákat a sapkákkal. Az Újszövetségben mi már nem vehetünk fel főpapi sapkát. Nincs emberek között főpap. Az Atya előtt a mi Főpapunk, Jesua HaMassiah által folyik az áldozat a templomban.

Mózes folytatja, Isten tovább szabályozza a papok életét, mégpedig, hogy a papoknak kik szolgálhatnak. „16. Szóla ismét az Úr Mózesnek, mondván: 17. Szólj Áronnak, mondván: Ha lesz valaki a te magod közül, az ő nemzetségükben, a kiben fogyatkozás leend, ne áldozza áldozatul az ő Istenének kenyerét. 18. Mert senki sem áldozhat, a kiben fogyatkozás van: vagy vak, vagy sánta, vagy csonka orrú, vagy hosszú tagú. 19. Sem az, a ki törött lábú vagy törött kezű, 20. Vagy púpos, vagy törpe, vagy szemfájós, vagy viszketeges, vagy sömörös, vagy a ki megszakadott. 21. Senki, a kiben fogyatkozás van, elő ne álljon Áronnak, a papnak fiai közül, hogy tűzáldozatot vigyen fel az Úrnak; fogyatkozás van ő benne, ne álljon elő, hogy megáldozza az ő Istenének kenyerét. 22. Az ő Istenének kenyeréből, a legszentségesebbikből és a szentségesből ehetik. 23. Csak a függönyhöz be ne menjen, és az oltárhoz ne közelítsen, mert fogyatkozás van ő benne, hogy meg ne fertőztesse az én szenthelyemet. Én vagyok az Úr, az ő megszentelőjük. 24. És elmondá Mózes Áronnak, és az ő fiainak, és Izráelnek minden fiainak.

A Biblia itt Isten akaratából egy sor fogyatkozásról beszél. Most nem tisztem az, hogy felsoroljam, hogy mi melyik. Például, ha valakinek apró, tömpe orra van, generációkkal előtte szifiliszes volt a családban. De elő lehetne venni az összes betegség gyökerét, hogy honnan vannak. Egy a lényeg. Akár honnan is van az elváltozás, a látható jel valami bűnnek a jele, vagy valakivel való érintkezés miatt kapott betegségnek a jele, Istenre szégyent nem hozhat, aki szolgál. Amíg valaki meg nem gyógyul, Isten elé nem állhat. Isten azt akarja, hogy nemcsak a papok, hanem az eszközök is tiszták legyenek a templomban, a leviták, sőt maguk az edények is. Milyen fényt vetne Isten dicsőségére, ha valaki meglátna valóban egy bűntől sérült, bűntől elváltozott embert? Ha valakinek az arcára kiül valami csüggedés, vagy anyagi csődben van valaki, szabad-e szolgálni? Bizony meg kell állni! Megfertőződtem a gazdasági válságtól, nem tudok gondolkodni, elnyomja a szolgálatomat, s ha valaki most rám néz, nem Isten dicsőségét látja. Nem Istennek vagyok a bizonysága. Tudunk-e úgy szolgálni, hogy tudjuk, hogy reflektorfényben vagyunk? Az oltárnál Isten előtt, Isten azt akarja látni, aki szent, s látni akarja azt a bizonyságot, amit Ő adott neked. Ő szabályozza ezt. Mert ha örömködve mondanám, hogy halleluja jó az Úr, s nem tudom, hogy holnap miből fogok venni ételt, akkor hazudnék. Isten tisztát, szentet akar. Nem farizeusi módon, kiöltözök és bearanyozom különböző ékszerekkel magamat, hanem az, ami ért engem, amivel találkoztam a múlt héten, vajon látszik-e rajtam. A rühesség, ami itt a Bibliában van, vagy a viszketegség, vagy a sömör? Ezek mind érintkezésből jönnek. Érintkeztem valami forró helyzetben valamivel, és megégtem. Ne menj úgy Isten elé, várd meg, míg meggyógyultál. Várd meg, míg a szolgálatod előtt rendeződnek a dolgaid. Megégtél egy házasságban, egy munkahelyen, megégtél a gyerekekkel? Ég az arcod, amikor a gyerekedre gondolsz? Addig ne szolgálj! Nem vagy Isten dicsősége, akire ha ránéznek, tudják, ki a te Istened. Bizony ez generációs módon is történhet. Még nem vagy szabad attól a betegségtől, attól a kéztöréstől, még mindig el van törve a lábad, ne sántíts már be! Isten szolgálata teljes embert, teljes életet, átadást, odaáldozást kíván. Ne szolgálj mindaddig, amíg bárki is elmondhatja, hogy fogyatkozás van benned! A fogyatkozás nem azt jelenti, hogy még nem kaptad meg, hanem hogy elveszítetted. Ez nem azt jelenti, hogy nem teljesedtél ki, hanem amid volt, az nincs a helyén. Van kezed, de el van törve, van egészséged, de most vakaródzol. Isten azt akarja, hogy rendezd magad, mielőtt odakerülsz az oltár elé szolgálni Isten elé.

Majd folytatja az áldozatokkal is. Meglepő, hogy amikor az áldozati állatokra vonatkozó szabályokat olvassuk,  „24. Szétnyomott, összezúzott, megszakadt, vagy kimetszett heréjűt se áldozzatok az Úrnak. Se a ti földeteken ne cselekedjétek ezt, 25. Se idegen ember kezéből ne áldozzatok semmi ilyenből a ti Istenetek eledeléül; mert romlás van bennük, fogyatkozás van bennük: nem fogadtatnak kedvesen érettetek.” Még erre is kiterjed Isten figyelme. Isten azt ígérte, hogy mindig lesz áldozatra való állatod. Gondoljátok el, hogy az az állat, amelyik a szaporodásban sérült, az Isten akarata és terve elleni állapotot tükröz. Ha ilyen áldozatot teszel elé, nem mutatja, hogy Istennek milyen az ígérete. Isten azt akarja, hogy amit Ő ad, abból áldozz. Ne idegenektől vedd el, ahogy itt olvastam. Idegenek kezéből ne áldozzatok semmit. Ne várd a testvéredtől, ne várd a rokonságodtól, ne várd az államtól. Tudunk-e így áldozni, hogy Uram, mindaz, amit te adsz, azt szeretném odatenni te eléd. Uram nem kell nekem a világ kincse, hogy odategyem te eléd. Azt nem tőled kaptam. Lopni sem akarok, hogy abból majd részesedést adjak. Bizony tudok olyanról, hogy a gyülekezet pénztárát feltették lottóba, hogy majd nyernek és az Úrnak még több pénze lesz a gyülekezetben. A gyülekezet még létezik, mert egy történelmi egyházról van szó és a nagy egyház eltartja, de se pénz, se posztó, se presbitérium, se semmi. Ilyen téren is lehet az ember bűnös. Nem kell idegen pénz Istennek. Istennek semmi nem kell, ami idegen helyről jön. Istennek mindig az kell, amit te neked ad. Ő adott téged, Ő adta a talentumaidat, Ő adta az anyagidat. Ő azt várja, hogy viszonzásul add meg a hálaáldozatodat, a tizededet Neki, jókedvedben meg adhatsz azt is, amit még Isten megenged. De nem másét. Idegen nem lehet se tűz, se adomány az oltáron. Szabályozza, hogy olyan áldozat legyen az oltáron, amit Ő adott. S amikor itt írja, hogy mit ne tegyen az oltárra, akkor jusson eszedbe, hogy Ő azt ígérte, hogy az áldozatok megsokasodnak, s nem kiheréltek lesznek. Istennek soha ne adjál kiheréltet.

Az egésznek a csúcspontja az, amikor Isten az egészet egy csokorba fogja,   „31. Tartsátok meg azért az én parancsolataimat, és azokat cselekedjétek. Én vagyok az Úr. 32. És meg ne fertőztessétek az én szent nevemet, hogy megszenteltessem Izráel fiai között. Én vagyok az Úr, a ti megszentelőtök, 33. a ki kihoztalak titeket Egyiptom földéből, hogy Istenetek legyek néktek. Én vagyok az Úr.” Isten semmi mást nem kíván, az egész áldozati rend, a papoknak a rendje után és az áldozati törvények után, egyetlen dologban összefogja: szenteljétek meg az én nevemet. Ezt úgy mondhatnám, hogy Smá Izrael Adonáj Echád, erre az egyre csúcsosodik ki, az én nevem Szent. S úgy kezdődik a nevem megszentelése, hogy a népet akarom megszentelni, az oltárnál a papokat meg akarom szentelni, az áldozatokat meg akarom szentelni, s még a főpapot is mag akarom szentelni. Ma ez különösen azért érvényes számunkra, mert a Főpap szent. A kérdés az, hogy mi, akik Ő általa lehetünk papok, ismerjük-e ezeket a törvényeket, amit Isten nekünk is elrendelt. S képesek vagyunk-e, hogy a Főpapnak a testeként, megéljük azt? Hogy nem vagyunk paráznák, ezek, azok, ami kizárja a találkozást a vőlegénnyel! S a vőlegénnyel való találkozás oda vezet el, hogy Smá Izrael, az Úr egy. Mindezt azért tette, hogy Jesua HaMassiah által, és Őbenne találkozásunk legyen. S amikor Isten folytatja, egyetlen mondattal indokolja meg: Én vagyok az, aki kihoztalak Egyiptomból. Én vagyok az, aki meghallgattam a jajszavaidat, én vagyok az, aki néppé tettelek, én vagyok az, aki ígéretet adtam. Istennek a következő elrendelései: szombat és a zarándok ünnepek. Egy rangra emeli ezeket az ünnepeket. Valóban a szombat Isten ünnepe. Úgy kezdi a 23. fejezetet, hogy az Úrnak az ünnepeit ünnepeld meg. A szombattal kezdődik. Aztán folytatódik a mécsesekről, szent kenyerekről való törvényeknek a felsorolása. A jövő héten még izgalmasabb lesz, mert a szombat évről egy hatalmas nagy parancsáról szól, a smíta év elrendeléséről. Amit mivel nem tartottak meg, ezzel magyarázható ennek a mai világnak a jelenlegi állapota.

S mégis a heti szakasznak van egy olyan része, hogy most mi a feladatunk, mint papoknak, mint levitáknak, akik kohenitai munkát végzünk. Nem a heti szakaszt, illetve a prófétai részt vettem elő, hanem Malakiást: 2 fejezet, 6 vers: „ Igazság törvénye volt az ő szájában, és nem találtatott álnokság az ő ajkaiban; békességben és egyenességgel járt velem, és sokakat megtérített a bűnből. 7. Mert a papnak ajkai őrzik a tudományt, és az ő szájából törvényt várnak, mivel a Seregek Urának követe ő.” Amikor a papok törvényéről olvastam, most arra is választ kell adni, hogy mi a feladata az újjászületett embereknek. Ugyanaz, mint Malakiás könyvében. Ez az egész világ nagyon vágyik arra, hogy Isten emberei megjelenjenek. A feladat ma is ugyanaz, mert a papnak ajkai őrzik a tudományt, s az ő szájából törvényt várnak, mert a Seregek Urának követe ő. Malakiásnak a nevében is benne van, hogy követ. De ha te azt mondod, hogy krisztusi vagy, akkor a te nevedben is benne kellene lenni, hogy te követ vagy. Hiszen messiáshívő, messiási, ez mind a kenetre utal, Isten koronájára, Jesua Hamassiah-ra, akit Felkent, hogy mint Felkent Királyra kenetként tette fel. Mi a feladatunk, miért vagyunk itt? Mi a Felkent Messiás szolgájaként ugyanezt kell tennünk, gyakorlativá kell tennünk. Ezt várja a világ, és egyre inkább ezt fogja várni, hogy mikor szólalunk meg. Mikor mondjuk el Isten ismeretét. Hogy Ő az, aki nemcsak Izraelt hozta ki Egyiptomból, hanem mindenkit a saját Egyiptomából. Erre vár a világ. S arra vár, hogy a törvény kerüljön elő, mert már annyi a törvénytelenség. S eljön az idő, hogy Krisztus Népének úgy meg kell tisztulnia, hogy küldöttként, a Küldött megbízásából, Jesua HaMassiah megbízásából Isten ismeretét kell, hogy vigye ennek a világnak, és a törvényt kell hozni, Isten ítéletét és kegyelmét egyszerre.

De folytatom Malakiást:  „8. De ti elhajlottatok ez útról, sokakat megbotránkoztattatok a törvénnyel, felbontottátok Lévi szövetségét, azt mondja a Seregeknek Ura.” Ma is ez az állapot. Nem véletlenül Malakiás az utolsó könyv az Ószövetségben. Nem véletlenül az ma a kérdés, hogy tudjátok-e, hogy mi a feladata egy papnak ma. Abban az időben is 400 éve hallgattak a próféták, abban az időben is egy korszaknak a vége volt, és érkezett az, aki később Messiásként a trónra került. Krisztus születése előtt hangzott ez el. S akkor hangzott el az ígéret is: „íme, én elküldöm az én követemet, és ő megtisztítja előttem az utat.” Itt ebben a korszakban a Messiás érkezése előtt vagyunk. Újra el fog hangzani az, hogy: „íme, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja előttem az utat, és mindjárt eljön az ő templomába az Úr, a kit ti kerestek, és a szövetségnek követe, a kit ti kívántok; íme, eljön, azt mondja a Seregeknek Ura.” Meg kellene érteni, hogy küldötti, felkenti messiási időszak van, a Messiás visszaérkezés előtt vagyunk közvetlenül. Mi reprezentáljuk a papot, Krisztus küldötteiként valóban a törvényt a kegyelemmel együtt, az igazságot, mint az ítéletet és a kegyelmet együtt mondjuk a világnak. Valóban ezt tesszük-e? Elmondhatjuk-e, hogy a Messiás küldötteként itt szolgálunk? Küldetésünk, vagy túlélésünk van? Nem mindegy.

Isten szavával magyarázatot kaphatunk arra, hogy kiket tud Isten ma is használni. A heti szakasz prófétai része Ezékiel 44. fejezetében a „15. De azok a lévita-papok, a Sádók fiai, a kik a szenthelyemhez való szolgálatomban foglalatosak voltak, mikor Izráel fiai eltévelyedtek tőlem, ők járuljanak én hozzám, hogy szolgáljanak nékem és álljanak én előttem, hogy áldozzanak nékem kövérséggel és vérrel, ezt mondja az Úr Isten. 16. Ők járjanak be az én szenthelyembe, és járuljanak az én asztalomhoz, hogy szolgáljanak nékem, és legyenek foglalatosak az én szolgálatomban. 17. És mikor a belső pitvar kapuihoz be akarnak menni, len-ruhába öltözzenek, és gyapjú ne legyen rajtok, ha a belső pitvar kapuiban és a házban szolgálnak. 18. Len-süveg legyen fejükön, és len alsó-nadrág derekukon; ne övezkedjenek izzadásig. 19. Mikor pedig kimennek a külső pitvarba, a külső udvarba a néphez, vessék le ruháikat, a melyekben szolgáltak, és tegyék le azokat a szent kamarákban, és öltözzenek más ruhákba, hogy meg ne szenteljék a népet ruháikkal. 20. És fejüket kopaszra ne nyírják, de nagy hajat se neveljenek, hanem hajukat megegyengessék. 21. És senki a papok közül bort ne igyék, mikor a belső udvarba bemennek. 22. És özvegyet vagy eltaszítottat feleségül magoknak ne vegyenek, hanem szüzeket Izráel házának magvából; de olyan özvegyet, ki papnak özvegye, elvehetnek. 23. És az én népemet tanítsák, hogy mi a különbség szent és köz között, és a tisztátalan és tiszta között való különbséget ismertessék meg velük.  És peres ügyben ők álljanak elő ítélni, az én törvényeim szerint ítéljék meg azt; és tanításaimat s rendeléseimet megtartsák minden ünnepemen, és az én szombatjaimat megszenteljék.”

Nem véletlenül olvastam fel, hiszen ebben a korban újra ez az igaz. Nem ébredési hatalmas mozgalmak lesznek itt. Isten Ezékielt használva ma is ugyanazt üzeni. Újra eljön az idő, amikor ki fogja mondani: azok, akik hűségesek voltak hozzám. Azok Sádók fiai. Innen ered a caddik szó is, az igaz. És tudjuk, hogy egyetlen egy Caddik van, senki más, mint Jesua HaMassiah. Igen, azok a papok, akik Jesua HaMassiah-hoz hűek voltak, és a szent helyemben való szolgálatban engedelmesek voltak, amikor Izrael fiai eltévelyedtek tőlem, ők járuljanak hozzám. Újra küldetés előtt áll egy maradék, akik Jesua HaMassiah-hoz hűek voltak. Nehéz próbaidők előtt állunk, nem azok, akik különböző egyházakhoz beiratkoztak, Nem azok, akik így vagy úgy brillíroztak. Istennek egészen más mércéje van. Azokat fogom előhívni, azokat tudom használni, akik hozzám Jesua HaMassiah-hoz hűek voltak. Sádók, a Caddik fiai, akik ebben a nehéz időben is hűek az Ő törvényéhez. Akik peres ügyekben előállnak, hiszen ők a törvény ismerői. Ők álljanak ott, tanítsák a népet törvényre, hogy bűnbe ne essenek. S Isten külön ki is hangsúlyozza, hogy minden ünnepet megtartsanak, és szombatjaimat megszenteljék. Nemcsak a hétköznapi szombatról beszél itt a Biblia, hiszen szombatból számtalan van, amit ismerni kellene. Ennek a korszaknak is komoly feltétele: ismerem-e Istennek a szent ünnepeit, a szombatot és a zarándok ünnepeket? Nem ünnepelgetni és módszerként, hanem hogy Isten mely napokat rendelt el mindenkinek, hogy Előtte jelenjen meg. Vajon ki tanítja ma azt, hogy nem ünnepelgetni jövünk össze Savuotkor, és a Pünkösd nem Savuot volt abban az értelemben, ahogy használják, hanem Isten ünnepe, ahol egy ígéret beteljesedett. A Joeli ígéret beteljesedett. Mikor áll helyre végre a szombat, és Istennek az ünnepei? Most Savuot előtt különösen kérdéses ez, és feladatunk lenne erről beszélni. Mert Isten erre akar használni, hogy ne csak tanítsuk az Ő törvényét, ne csak kérdésekben Isten törvényeiről adjunk válaszokat a hétköznapokban bárkinek, bármiben, hanem azokat is be kell töltenünk, hogy meg kell tartanunk minden ünnepét Istennek, a szombatjaimat, és azokat, amikor Isten találkozni akar velünk.

Isten ebben az Ezékieli kijelentésben számunkra ad utasításokat is. Mindenkinek úgy kell megjelennie, ahogy itt leírta, hogy len süveg legyen a fejükön, len alsó nadrág derekukon, ne övezkedjenek izzadásig. Nem a saját ruháddal! Nem a főnököd, a püspököd a pásztorod által adott köpönyegben! Nincs saját ruha! A papi ruhát magától a Főpaptól kell, hogy kapjad. A felkenés, az elhívás a küldetés a szolgálat mind Jesua HaMassiah hatáskörében van. Len süveg, len alsó nadrág. Miért pont len? Azért mert izzadni fogsz! Oda van írva ebben az igében is, hogy ne legyen szoros a ruha rajtad, mert szoros ruhában nem tudsz dolgozni, a mozgásodban akadályozva vagy. Isten úgy hív bennünket szolgálatra, mint egy judózó, akin egy lenge köpeny van. Olyan köpenyt kell felvenned, hogy meg tudd fogni az ellenfelet is, ne a ruhád tartson vissza. Izzadnod kell, mert Isten így döntött, hogy a szolgálatok, nem könnyű szolgálatok. Nem zsakettben, cilinderrel a fejeden fogsz sétálni. Nem bohóc ruhában kell menni a harcba, hanem olyanba, ami az izzadságodat fel fogja szívni, és harcolnod kell, ezért laza öltözékben mehetsz. Milyen papi ruhában feszítesz? Milyen ruhát vettél fel, amiben mozogni nem lehet? Milyen posztot, tisztet vettél fel magadra? Isten nem ezt akarja. Isten előre figyelmeztet, nem a saját ruhád, hanem az a len ruha, ami felfogja az izzadságosat, mert ez a munka, amit a papságnak adott Isten, bizony kemény munka. Krisztus Testének nem sétalovaglás az élete. Itt birkózás, harc izzadság van. Egy ruha van, mindenkinek egyforma, mindenkinek len, mindenki a Főpaptól kapja.

Nem lehet két irányba elszakadni. Nem lehet pogány, hogy kopaszra nyírja a fejét! Nem lehet a pogányok útjára menni! De Isten azt sem várja el, hogy nazireus legyél, remetét játsszál, és hosszúra nyírasd a hajad! Se rövid, se hosszú ne legyen a hajad! Ne menj se jobbra, se balra! Isten azt akarja, hogy az legyél, akinek Ő teremtett, és akinek Ő rendelt. Nem kell mártírt játszani, abszolút átadott életet, derékig érő hajjal és mindenről lemondani! De azt se, hogy kopasz fejjel utánozd a világ pogányságát!

Isten itt azt is kimondja, hogy bort ne igyál! Ezt ma nagyon felkiáltó jellel kell mondani. A te szolgálatodban mindig legyen tiszta a fejed. Ma a szolgálatok többségét a nem tiszta fel elviszi más irányba. Akár karizmatikus, akár milyen néven mondhatnám, ne szédülj meg! A bortól az ítélő képességed más, a tiszta látásod más. Isten azt mondja, len ruhát vegyél fel, mert a harcban izzadni fogsz, laza legyen, hogy tudjál mozogni, ne hajolj el sem a mártírság, sem a pogányság irányában és legyél józan. Mert ha józan vagy, csak akkor tudsz a peres ügyekben ítélni. Mert ha el vagyok szédülve a testvérem nagyságától, a gyermekem szépségétől, akkor te nem vagy józan, és nem tudsz ítélni. Isten azt akarja, hogy keményen, tárgyilagosan, racionálisan férfi légy. Férfi, aki tud helyesen ítélni. Semmi örömködés. Férfiakra van szükség. Férfiak a papok, férfiaknak ruhát felvenni, férfiaknak birkózni, férfiaknak izzadni, férfiaknak józannak lenni. Isten nem azért adta a férfiaknak a racionalitást, hanem hogy pontosan azért, hogy tudjon józan fejjel dönteni bármikor. A család papjára is ugyanez vonatkozik. Legyen józan a fejed. Tudd meg ki a feleséged, a gyereked, a szomszédod. Egy közösségben ugyanez a dolog. Teljesen pártatlanságban lenni. Egy pohár bortól az ember félrebeszélhet. Egy pohár felesleges örömtől már teljesen másként ítélem meg a testvéremet. Légy józan minden esetben, mert ekkor tudsz helyesen ítélni jó és rossz között. Csak akkor tudsz helyesen dönteni, akár egy családtagod, akár egy testvéred dolgában, ha nem szállsz el. Ha józan vagy. És ekkor tudsz csak igazán tanítani, mert ahhoz is kell egy nyers racionalizmus, hogy nem teszek hozzá, nem veszek el, és az érzelmeim nincsenek ott.

Isten ezért rendelte el a papságot, a kohenitáknak a mai munkáját és működését is. S a törvényei ma is érvényesek. Csak egységben, a társaddal egységben, aki a feleséged, férjed, a gyerekeddel a betakarásod alatt szintén egységben, mindaddig, míg nem önálló, döntésképes ember. Ha nincs egység, a szolgálatod vagy áll, vagy lehetetlen, mert Isten nem enged a közelébe. Kellene erről beszélni, hogy mi van a pásztorok házasságaival, és hogy mer odamenni a szent helyhez, ma ebben a parázna világban, amikor mindenért, minden eladó! Nem csak testi paráznaság van. Hogy mersz odamenni a függönyhöz, az oltárhoz? Nem félsz? Felelősségünk lenne ezt is megkérdezni! Hogy tudsz úgy szolgálni, hogy a feleséged, vagy a férjed egész más szellemiségben van? Jelen pillanatban sehogy sem, nem végezhetsz kohenita munkát! Isten megengedi, hogy az áldozatokból egyél, megengedi, hogy a hívő életed menjen, de van egy pont, ahonnan nem léphetsz tovább. Istennek az a kegyelme és szeretete, hogy amikor a főpapnak a elrendelését olvastam, hogy a főpap nem vehet el csak hajadont, van feladatunk! Legyen mindenki hajadon. Igyekezz azon, hogy a társad újjászülessen, s abban a pillanatban tiszta ő is, s együtt lehet menni az oltárhoz szolgálni. Igyekezz azon, hogy akivel egy közösségben vagy, szülessen újjá, mert így tud csak működni a kohenitáknak a serege. Csak így tud működni minden, amit Isten az oltár előtt el akar rendelni. Ha neked van egy küldetésed, ahhoz Istennek van egy parancsa. Ha téged szolgálónak tett Isten valahova, akkor te kohenita vagy. Ha nem tud szolgálatra alkalmazni, akkor lehet, hogy levita vagy. Addig tehetsz olyan szolgálatokat, ami segíti a kohenta szolgálatot. Segíti azt a szolgálatot, ami Isten előtt folyik. De a levitából is lehet kohenita. Isten azt akarja, hogy mindenki a Főpapnak akár a felesége is lehessen. Ezt akarja Isten megtenni. Azt akarja, hogy a lehetetlenben az Ő szeretetével és kegyelmével az Ő szabadításával és az Ő uralmával megváltoztassa az életünket. Mindenkinek kohenitának kellene lenni. Mindenkinek a családban a saját oltárán ott kellene áldozatot bemutatni a Főpap előtt. Mindenki lehet kohenita és ne legyen elég nekünk, hogy leviták vagyunk. Hogy segítsége, hogy része vagyunk akárminek, Isten szolgálatra hívott el mindenkit, Krisztus Testében. Lépjünk előre, mert van lehetőség.

Lépjünk előre, hogy az újjászületés tényleg legyen valóságos. Lépjünk előre, hogy a társunkkal tényleg legyünk egy szellemben, mert két embert azért is tesz egymás mellé Isten, hogy egy szellemben végezhessék azt a munkát, amit egy kohenita és az ő felesége tehetett. S én magam is hálát adok Istennek, hogy abban az egységben élhetek a feleségemmel, hogy abszolút egy szellemben vagyunk. Óriási áldás, és mindenkinek fel van kínálva ez az áldás. Isten olyan társat akar melléd adni, aki nem alattvalód, nem segédmunkásod, hanem úgy betölti az életedet, hogy a kohenita munkát tudod végezni. S úgy gondolom, hogy aki egyedülálló, a levita munkát meg tudja oldani, mert arra alkalmas, de az igazán Isten előtt való szolgálatot csak kohenita módon valóban ebben a tisztaságban, ebben az életátadásban, és társsal úgy lehet végezni, ahogy Isten akarja. Isten azt akarja, hogy senki ne legyen egyedül, hogy szolgálatra mindenki alkalmas legyen. Isten olyan szépen elmondta a papi törvényekben, hogy hogyan akarja még megáldani az embert, hogyan akarja a levita feladaton túl, kohenita munkára is eljuttatni az embert, hogy ne csak hívő ember legyél, akinek vannak rész feladatai, hanem teljes értékű szolgáló legyél és teljes értékű szolgálóként ott lehet melletted a társad, a kohenita feleség, aki csak újjászületett feleség lehet, mert ő az a hajadon. A Főpapnak a felesége csak újjászületett lehet. Ezért lenne fontos többet beszélnünk az újjászületésről, kevés a vallásoskodás. Az újjászületett emberek, ők Krisztus Teste. A Főpap várja a feleségét, hamarosan visszajön a mennyasszonyért, s miért ne fogadnánk el Istentől, hogy nem csak részfeladataim vannak, hanem szolgálhatok az oltárnál, társsal együtt Isten törvénye szerint. Isten mindenkit megajándékoz ezzel. Rendkívüli esetben vannak más rendeletei is, de az emberiségre, Krisztus Testére vonatkozóan ez Isten terve. Akar melléd valakit, akivel már kohenita munkát tudsz végezni. Mert csak az a család papja, akinek van családja. az csak jövendőbeli pap, aki legény korában evangelizál. A zsidó vallásban, aki nem nős, az nem is lehet rabbi. A feleség pedig nem segédmunkás, hanem egy olyan áldás Istentől, hogy a levitából lehet kohenita, mert minden férfinek Isten úgy rendelte, hogy kohenita legyen. Ott szolgáljon az oltárnál a Főpap előtt. A házasságok rendezése, a házastárs Istentől való elkérése, sőt még vigyázni is kell, hogy a te kohenita lányod nehogy hitetlenhez menjen hozzá, ez a feladat. Az apai felelősség is ott van. Ha a lányod nem Isten szerint cselekszik, ítéletet is hozhat az életére. Te kohenita, vigyáztál-e a lányodra? Ha felnőtt, már nem tudsz, mit tenni. De míg gyermek, a felügyeleted alatt van, addig meg kell tanítani. Te kohenita lány, neked csak kohenita férjed lehet. Akkor nem kérdés, hogy van-e felemás iga, nem kérdés, hogy miért nem megy a szolgálatom, mert valakit úgy vettem el, vagy mentem hozzá. Akkor már nem kérdés, ha valaki jó nevelést, az Isten által adott törvényt viszi tovább. Ahogy akkoriban a kohenitáknál, apáról fiúra, lányra ment ez a vonal. Ebben benne van nem csak az ígéret, hanem a felelősség is. Jó elolvasni a kohenita törvényeket, ne vonjuk a kohenitákat, levitákat egybe. Kevés levitának lenni. Azért vagy levita, hogy holnap kohenita legyél, hogy a Főpap gyermekeként már kohenitaként szolgálj tovább. Aki újjászületett Krisztus által, az a főpap gyermeke, és az származását tekintve kohenita, de akkor jó lenne, ha ismerné a kohenita törvényeket. Ezt tovább adni egymásnak, hiszen ha kohenita vagy feladatod a tanítás, először otthon, utána, ahova Isten rendel. S ha megáll a szolgálat, meg kell kérdezni Istentől, hogy hol rontottam el, hol nem vagyok alkalmas kohenita munkára. Ma van lehetőség a kegyelem és az újjászületés által kohenita munkára mindenkinek. Krisztus Testében ma mindenki kohenita a Főpapnak a gyermeke. Isten ezt kínálja ma, az oltárnál szolgáló Főpap segítő papja lehetsz.

 

                                                                                                               

Elhangzott:

Sófár

Jesua HaMassiahban Hívő Zsidó Közösség

2009.05.09-i Szombati alkalmán

 

http://www.kehilatshofar.com

http://www.caddik.shp.hu

 


HONLAPJAINKON TALÁLHATÓ VALAMENNYI ÍRÁS SZABADON LETÖLTHETŐ ÉS KINYOMTATHATÓ, MAJD MINDEN FORMÁBAN TOVÁBBÍTHATÓ AZ ADATVÉDELMI ELŐÍRÁSOKNAK MEGFELELŐEN.

A FELHASZNÁLÁS FELTÉTELE, HOGY AZ ÍRÁSOK BÁRMELY FORMÁBAN TÖRTÉNŐ FELHASZNÁLÁSA, A MÁSOLATOK TOVÁBB ADÁSA ENGEDÉLYÜNKKEL, TELJES TERJEDELEMBEN ÉS VÁLTOZTATÁS NÉLKÜL, FORRÁS MEGJELÖLÉSÉVEL TÖRTÉNHET, VALAMINT KIZÁRÓLAG INGYENESEN ADHATÓK TOVÁBB.

Copyright © 2005-2010 SÓFÁR, Jesua HaMassiah-ban hívő ZSIDÓ KÖZÖSSÉG
JHVH  NISSZI Szolgálat